Duin- en BollenstreekLeidse RegioRijnstreek

Corona Huisregels

Stapsgewijs worden de coronamaatregelen versoepeld. Dit betekent dat Lumen ook haar deuren weer kan openen voor medewerkers, individuele afspraken en bezoekers. Uiteraard in een veilige omgeving.

Onze locatie aan de Hooigracht is inmiddels geopend voor individuele gesprekken. Deze afspraken zijn met 1,5 meter afstand en geheel overeenkomstig de overige richtlijnen van het RIVM.

Omdat veiligheid en gezondheid van onze medewerkers en bezoekers de hoogste prioriteit heeft zijn de volgende huisregels opgesteld:

Algemene huisregels voor iedereen

  • Houd altijd 1,5 meter afstand van elkaar. We hebben ons pand zo ingericht dat dit mogelijk is.

  • Was bij binnenkomst eerst je handen met water en zeep op het toilet rechts bij de ingang. Was je handen tussendoor ook regelmatig en bij het verlaten van het pand.

  • Geef elkaar geen hand.

  • Hoest of nies in de binnenkant van je elleboog.

  • Gebruik papieren zakdoekjes om je neus te snuiten en gooi deze daarna weg.

  • Kom niet bij milde verkoudheidklachten of als één van je huisgenoten koorts en/of benauwdheidsklachten heeft.

  • Maak je gebruik van de trap? Dalers hebben voorrang op de stijgers.

Extra huisregels voor medewerkers (teamleden & vrijwilligers)

  • Werk zoveel mogelijk vanuit huis en kom alleen naar onze locatie op de Hooigracht als dit écht noodzakelijk is.
  • Kom je op de Hooigracht werken dan is het reserveren van een werkplek verplicht. Je kunt een werkplek reserveren via Outlook (Office365) d.m.v. je Lumen-account. Lees hier de instructie.
  • Per kantoor mogen maximaal twee medewerkers plaatsnemen, deze mogen niet tegenover elkaar gaan zitten.
  • Ontvang op de werkplekken geen mensen van buiten Lumen.
  • Een medewerker achter de bar verzorgt koffie en thee, het is niet de bedoeling dat je zelf koffie en thee zet.
  • Maak aan het einde van de werkdag je tafel, stoelleuning, vaste telefoon, toetsenbord en muis zelf schoon. Gebruik hiervoor de desinfecterende middelen die in de werkruimte staan.
  • Maak na gebruik van de printer het scherm en de toetsen schoon.

Extra huisregels voor individuele afspraken

  • Controleer bij het maken de afspraak of er gezondheidsklachten (ook milde verkoudheid of hooikoorts) zijn. Zo ja, dan kan de afspraak niet doorgaan. (Tenzij de bezoeker een medische verklaring heeft dat hij geen coronagerelateerde klachten heeft.)
  • Reserveer de gespreksruimte via Outlook (Office365) d.m.v. je Lumen-account. Lees hier de instructie.
  • Probeer een kwartier tussen twee gesprekken vrij te houden. En plan niet iedere afspraak om het hele of halve uur maar varieer bijv. om 9.10 of 11.40.  Zo voorkomen  we dat er te veel mensen tegelijk in het pand lopen.
  • Wijs de klant erop dat hij/zij precies op tijd komt en niet een half uur eerder. Komen mensen te vroeg dan moeten ze buiten wachten. Op de stoep staan strepen zodat er ook buiten 1,5 meter afstand is.
  • Check bij binnenkomst nogmaals of er gezondheidsklachten zijn. Twijfel je, laat dan de afspraak niet doorgaan.
  • Doe zelf de deur open. Vraag of de klant zijn handen wil wassen in het toilet bij de ingang en loop dan samen naar de gespreksruimte. Houd je daarbij altijd aan de 1,5 meter afstand!
  • Haal bij de bar koffie en thee, een Lumen-medewerker zal voor koffie en thee zorgen.
  • Vraag de klant bij het verlaten van het pand om de handen te wassen. Laat de persoon zelf uit.
  • Maak de gespreksruimte schoon. Gebruik hiervoor de desinfecterende middelen die in de ruimte staan.

Extra huisregels voor deelnemers aan gespreksgroepen, cursussen en workshops

  • Volg je een activiteit als Zicht op Herstel of Herstelverhalen schrijven dan is aanmelding (via de website of e-mail) verplicht. Hierbij checken we ook of iemand gezondheidsklachten heeft.
  • De cursussen en workshops vinden plaats in de voorlichtingsruimte op de eerste verdieping en de gespreksgroepen beneden in het Inloophuis. Er is een vaste opstelling met 1,5 meter afstand van elkaar.
  • De groep bestaat uit maximaal tien personen (inclusief twee cursusleiders).
  • Deelnemers wachten buiten, strepen op het trottoir geven 1,5 meter aan. Vanaf een kwartier vóór aanvang kan je aanbellen om binnengelaten te worden.
  • De cursusleider laat deelnemers één voor één binnen en checkt bij binnenkomst nogmaals of er gezondheidsklachten zijn. Bij twijfel kan de toegang worden geweigerd.
  • De cursusleider haalt koffie en thee bij de bar en schenkt in de voorlichtingsruimte voor iedereen koffie en thee in.
  • Maximaal één persoon heeft toegang tot de toiletruimte, Is het toilet bezet? Wacht buiten op de gang/trap.
  • Voorkom onnodige verplaatsingen in het pand en blijf tijdens de pauze ook (zo veel mogelijk) in de voorlichtingsruimte.
  • Roken is alleen toegestaan in de binnentuin. Het rookhok is niet beschikbaar om te roken.
  • Alle deelnemers verlaten na de bijeenkomst direct het pand. De cursusleider begeleidt hen één-voor-één naar buiten.

Extra huisregels voor bezoekers zonder afspraak, zoals het Inloophuis en het Lotgenotencafé

  • De ruimte van het Inloophuis is geopend voor maximaal twintig bezoekers.
  • Kom niet allemaal tegelijk.
  • Houd ook bij het buiten wachten voldoende afstand.
  • Bezoekers gaan – na check gezondheidsklachten – één voor één binnen. Bij twijfel over gezondheidsklachten kan de toegang worden geweigerd
  • Alle bezoekers wassen bij binnenkomst hun handen in het invalidentoilet.
  • Betreed het pand via de tuin. De route staat aangegeven
  • Neem bij vertrek via het rookhok of langs de computers. Looproutes staan aangegeven.
  • Blijf zo veel mogelijk op één plek en neem plaats op een stoel. Het is niet toegestaan om bij de bar te ‘hangen’.
  • Roken is alleen toegestaan in de binnentuin, Het rookhok is niet beschikbaar om te roken.
  • Aan de bar zijn uitsluitend verpakte koekjes en snacks (tegen betaling) beschikbaar.

Tot slot

Het kan zijn dat er per activiteit of gebeurtenis aanvullende regels zijn. Specifiek voor de groep of ruimte. Deze regels worden toegezonden en/of aan het begin uitgelegd.

Ook onze andere locaties in Alphen aan den Rijn en Oegstgeest krijgen aangepaste huisregels, daar wordt nog aan gewerkt. In grote lijnen zullen ze op de bovenstaande huisregels zijn gebaseerd.

We snappen allemaal dat dit een vervelende  en voor Lumen ongebruikelijke manier – is om jullie welkom te heten op onze locaties. Maar alleen op deze manier kunnen we het samen mogelijk maken om weer toegankelijk te zijn voor iedereen.

We hopen op jullie begrip en medewerking!

Bart Smith

Directeur
Stichting Lumen Holland Rijnland